یکی از مشکلات بزرگی که انسان امروز با آن رو به روست آلودگی هواست. مسئلهای که با رشد صنعت و اختراعات پیشرفته و پیچیده انسان روز به روز جدیتر شده است. مشکلی که باعث اختلال در کیفیت زندگی جانداران و محیط زیست شده و آسیبهای زیادی را به آنها وارد میکند و کرهی زمین را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است. یکی از روش های کاهش الایندگی خودرو ها استفاده از کاتالیست می باشد. کاتالیست قطعه ای بسیار مهم و اساسی در خودروها می باشد که نقش تعیین کننده ای در تبدیل گازهای مضر به گازهای سازگار با محیط زیست دارد. این قطعه در مسیر گازهای خروجی از موتور قرار گرفته و عملکرد آن بوسیله یک یا چند حسگر متناسب با کیفیت خودرو و استانداردهای خواسته شده کنترل می شود. عناصر اصلی که نقش کاتالیستی یا تبدیلی را انجام می دهند فلزهای گران بهایی مانند پلاتین، پالادیوم و رودیم هستند. تعویض این قطعه در کشورهای اروپایی به رایگان انجام می شود و کاتالیست فرسوده توسط روش های متعددی بازیافت می شود و اصولا احیا و مصرف مجدد این کاتالیست های فرسوده در این کشورها صورت نمی پذیرد. اما در ایران به دلیل هزینه بالای تعویض این قطعه احیای کاتالیست و استفاده مجدد از آن مقرون به صرفه می باشد.